Det som göms i snö kommer fram i tö. 
Monday, 28 December, 2009, 10:48 - BMW M3-replika -89
Postad av Administratör
Ja jag vet inte hur det är med den globala uppvärmningen men så länge jag inte haft ett ordentligt garage till bilen så har det sett ut så här om vintrarna... :-|

2009


2008


Lägg till kommentar ( 1838 visningar )   |  permalink   |  $star_image$star_image$star_image$star_image$star_image ( 3 / 2635 )

Databox 
Monday, 28 December, 2009, 10:35 - BMW M3-replika -89
Postad av Administratör
Jag har en längre tid haft problem med att lambdavärdet har varit för högt. Det ligger på 1,2 ungefär.De andra värdena ligger bra.

Jag har bytt allt yttre på motorn utom tomgångsmotor och styrbox. Det har inte gett något annat resultat än att de värden som var bra har blivit ändå bättre. Lambda har dock legat kvar på samma nivå.

Jag har letat läckor i avgassystemet (som jag byggt om tre gånger) genom att trycksätta det och spruta diskmedelvatten överallt för att se om det bubblar någonstans. Inga resultat. Lambdat vägrar att sjunka.

Vi har mätt med oscilloskop över lambdan och kollat hur den beter sig och det ser ut som att den inte reglerar alls.

Jag köpte då en ny databox/styrbox och monterade den och sen mätte vi med oscilloskopet igen. Nu ser det ut som att den reglerar lambdan.
Bytte box igen till den gamla och kollade, ingen reglering.
Så regleringen i den gamla boxen verkar ha gett upp.

En positiv effekt av det hela är att tomgången är riktigt jämn och fin nu med nya boxen till skillnad mot den gamla då det lät som att det satt trimkammar i motorn.

Jag har inte testat avgasvärdena nu med nya boxen men jag är hoppfull nu i alla fall. :-P
Lägg till kommentar ( 1801 visningar )   |  permalink   |  $star_image$star_image$star_image$star_image$star_image ( 3 / 2546 )

Mera avgasmek. :-| 
Thursday, 17 December, 2009, 06:17 - BMW M3-replika -89
Postad av Johan (admin)
Då bilen hade för högt lambdavärde så byggde jag om avgassystemet igen för att få bort eventuella läckage.
Jag köpte en uppsättning grenrör från 528 E39. Väl hemma så satte jag genast sågen i det främre röret och vinklade om det så det passade bättre i en BMW E30.

Sen byggde jag nytt system från grenrören bak till katalysatorn. Jag skippade X-pipen denna gång. När jag startade bilen så hade den ett mycket råare ljud på tomgången. Det har att göra med att pulserna inte släcks ut i och med att jag tagit bort 2-1-2-delen.

Här kommer en bild på det främre modifierade grenröret.
Mobilbild så kvalitéten är därefter.


Lägg till kommentar ( 1970 visningar )   |  permalink   |  $star_image$star_image$star_image$star_image$star_image ( 3 / 2521 )

Avgasflänstillverkning... 
Tuesday, 15 September, 2009, 17:37 - BMW M3-replika -89
Postad av Administratör
Skulle montera M3-grenrör men det passade inte riktigt mot blocket så nu har jag satt dit M54-grenrör istället.
För att få ihop resten av avgassystemet med grenrören så behöver jag flänsar. Dessa har jag tillverkat idag. Det blev två stycken sådana.
Som vanligt har man inga riktiga maskiner tillhands utan får stå med borrmaskin, vinkelslip och bågfil...
Nåja det blev helt ok ändå.


1 kommentar ( 2555 visningar )   |  permalink   |  $star_image$star_image$star_image$star_image$star_image ( 3 / 2576 )

Mer soppa. 
Thursday, 20 August, 2009, 08:26 - BMW M3-replika -89
Postad av Administratör
Skaffade röret till extratanken igår. Tanken har jag sen förut men nu kan jag snart montera den. Det som fattas är slangbiten mellan tanken och röret och så hålet i skuffgolvet förstås.



Efter den operationen kommer den totala tankvolymen att vara 80L. Den som sitter där nu ymmer 65L och extratanken rymmer 15L.
Lägg till kommentar ( 1850 visningar )   |  permalink   |  $star_image$star_image$star_image$star_image$star_image ( 3 / 2329 )


<<Första <Tillbaks | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | Nästa> Sista>>