Kylarexperten. 
Wednesday, 17 September, 2008, 19:02 - BMW 325i -93
Postad av Administratör
Lagade kylaren idag med super epoxi och ett rör. Tyvärr hade jag inget rör i rätt dimension så jag fick tillverka ett eget. Sen blandade jag epoxi och smetade ut på röret och inne i kylarens anslutning samt i rörbiten som gick av. Sen tryckte jag i mitt rör i kylaren och sen på med rörbiten och lät det härda. täckte även rörets insida med epoxi för att förhindra eventuell rost. Nu får vi se om det håller.
Lägg till kommentar ( 1924 visningar )   |  permalink   |  $star_image$star_image$star_image$star_image$star_image ( 3 / 2549 )

Krångeldag igen. 
Tuesday, 16 September, 2008, 19:01 - BMW 325i -93
Postad av Administratör
Idag var ingen bra dag. Allt har krånglat när jag var i garaget med den röde och på väg hem gick övre slangkopplingen till kylaren rätt av på den här. När ett fel är avhjälpt så kommer det genast ett nytt.
Lägg till kommentar ( 1724 visningar )   |  permalink   |  $star_image$star_image$star_image$star_image$star_image ( 3 / 2307 )

Provkörd 
Wednesday, 10 September, 2008, 05:55 - BMW M3-replika -89
Postad av Administratör
Bilen provstartad och nu även provkörd. Körde ett par mil igår för att kolla att allt funkar samt passade på att köpa nya muttrar och brickor till frontstötfångaren.
Den går faktiskt lite bättre än med 2L-motorn. Inte så konstigt i och för sig. Rolig är den men jag måste skaffa short shift, E30-spak och ZF-låda funkade inte bra ihop. Ligger man på femman och låter bli att gasa så drar gummidamasken ur växeln och då har man rätt långa växellägen.
Nu ska jag bygga en ordentlig ram till elfläkten, den som sitter där nu är tämligen provisorisk. Har kopplat fläkten via termokontakten till AC:n som sitter i kylaren så att man slipper ha en knapp i bilen. Det funkade mycket bra och man slapp köpa extra delar. Kör den via ett relä som jag också hade liggandes.
Sen ska kabeltrasslet i motorrummet snyggas till och kåporna ska monteras.
Tyvärr så läcker bromsservot, det pyser vid pedalen och känslan är inget vidare. Den bromsar dock som den ska.
Håll till godo med en mobilbild på motorrummet med kabeltrasslet.


Lägg till kommentar ( 2073 visningar )   |  permalink   |  $star_image$star_image$star_image$star_image$star_image ( 3 / 2252 )

Startsvårigheter 
Sunday, 7 September, 2008, 05:55 - BMW M3-replika -89
Postad av Administratör
I förrgår blev det startförsök för första gången efter motorbytet. Resultat, motorn tände inte ens till lite grann. Trist, man vill ju att det bara ska funka när man hållt på så länge med den.
Misstänkte ju då att det var min adapter mellan M50-motorkabel till E30-kabelhärva som var felaktig. Plockade loss den och for hem och mätte upp den och skrev upp på lapp vad som behövdes lödas. Igår for jag till garaget igen med min "nylödda" adapter. Var bara två sladdar jag lödde om och ingen av dem hade egentligen nånting med start eller tändning att göra så jag hade väl inga stora förhoppningar att den skulle hoppa igång.
Mycket riktigt så var resultatet precis som det första försöket, stendöd. Bara startmotorn som går runt.
Jahapp, skruvade loss en tändspole och jordade den mot karossen och kollade om jag fick gnista. Gnista fanns. Bara spridarna kvar då.
Skruvade ur hela spridarbryggan och vred på nyckeln med bryggan liggandes så man kunde se om det kom någon bensin. Det kom ingenting från någon spridare. Tog och stoppade dit en annan spridare och testade igen.
Yes, den öppnade och sprutade ett fint moln av bensin. Bara att fortsätta att byta resterande fem spridare. När det var klart testade jag igen och nu efter mycket om och men så startade den. Äntligen har man kommit nära slutet känns det som. Nu återstår provkörning för att kolla så allt funkar som det ska och sen montera skärmar och huv.
Godnatt...
Lägg till kommentar ( 1680 visningar )   |  permalink   |  $star_image$star_image$star_image$star_image$star_image ( 3 / 2385 )

Avgasdelen klar 
Saturday, 30 August, 2008, 05:54 - BMW M3-replika -89
Postad av Administratör
Avgasdelen klar. Lite pillgöra är det då det inte är överdrivet mycket plats vid det främre grenröret och framvagnsbalken. Blir en ganska kraftig vinkel på avgasröret där. Nu väntar jag på lite slangar och slangkopplingar och ett spännhjul till servo/generator/vattenpumpremmen.
Imorgon om jag hinner till garaget så blir det att montera en elfläkt till kylningen. Blev på tok för lite plats för viskofläkten mellan kylaren och motorn. Använder M20-kylare avsedd för AC-försedda bilar då det var en sådan som satt i min bil från start och det är inga fel på den alls. Dumt att köpa nytt om det inte är trasigt.
Känns som att man kan ana ljuset i tunneln nu. Bara hoppas att ljuset inte kommer från ett hål i taket...
Lägg till kommentar ( 1740 visningar )   |  permalink   |  $star_image$star_image$star_image$star_image$star_image ( 3.1 / 85 )


<<Första <Tillbaks | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | Nästa> Sista>>