Avgasdelen klar 
Saturday, 30 August, 2008, 05:54 - BMW M3-replika -89
Postad av Administratör
Avgasdelen klar. Lite pillgöra är det då det inte är överdrivet mycket plats vid det främre grenröret och framvagnsbalken. Blir en ganska kraftig vinkel på avgasröret där. Nu väntar jag på lite slangar och slangkopplingar och ett spännhjul till servo/generator/vattenpumpremmen.
Imorgon om jag hinner till garaget så blir det att montera en elfläkt till kylningen. Blev på tok för lite plats för viskofläkten mellan kylaren och motorn. Använder M20-kylare avsedd för AC-försedda bilar då det var en sådan som satt i min bil från start och det är inga fel på den alls. Dumt att köpa nytt om det inte är trasigt.
Känns som att man kan ana ljuset i tunneln nu. Bara hoppas att ljuset inte kommer från ett hål i taket...
Lägg till kommentar ( 1740 visningar )   |  permalink   |  $star_image$star_image$star_image$star_image$star_image ( 3.1 / 85 )

Avgasrörsfläns 
Tuesday, 19 August, 2008, 05:53 - BMW M3-replika -89
Postad av Administratör
Igår tillverkade jag en avgasrörsfläns. Hade tappat bort en och att hitta begagnat verkade smått omöjligt så det fick bli egentillverkning. Tyvärr så är maskinparken begränsad så borrmaskinen och vinkelslipen blev tvungna att duga. Resultatet blev ju skapligt ändå. Passade perfekt gjorde den också och det är ju huvudsaken.
Nu är det bara resten av systemet kvar.


Lägg till kommentar ( 1743 visningar )   |  permalink   |  $star_image$star_image$star_image$star_image$star_image ( 3 / 2475 )

Nu inga fel... nästan. 
Wednesday, 13 August, 2008, 18:59 - BMW 325i -93
Postad av Administratör
Sen jag skrev här sist har jag hunnit med att byta slavcylinder två gånger till för den jag köpte på demonteringen höll väl 20mil på sin höjd. Köpte en renoveringssats istället och satte tillbaka den och nu har den hållt tätt.
Servooljan började läcka lagom till man fick bukt med bromsvätskeläckaget så jag har även bytt styrservon. Nu är det väl bara ASC:n som inte funkar och så AC:n förstås. Ja just det, kupéfläkten fungerar bara på högsta läget också, men motståndet var helt...
Lägg till kommentar ( 1778 visningar )   |  permalink   |  $star_image$star_image$star_image$star_image$star_image ( 3 / 2440 )

Kardantrubbel 
Thursday, 7 August, 2008, 05:53 - BMW M3-replika -89
Postad av Administratör
Efter att jag fått fel kardan och mycket letande har jag nu fått tag på en 328-kardan. Blev lite telefonterror till diverse bildemonteringar innan jag fick tag på en som hade rätt hardyinfästning och längd. Alla utom den jag köpte hade lilla hardyinfästningen. Trodde ju att alla 328:or hade den stora.
Den som jag hämtade idag passade i alla fall rätt upp på bilen. Jag bytte stödlager till det från E30 istället för att göra om infästningen på det som satt där. Snyggare , enklare och snabbare. Har även bytt motorkudde på högersidan då det inte funkade med M20-original märkte jag. Tråget blev att ligga på styrväxeln och det är ju inte särskilt bra. Satte dit en från 525 E34 och då går den fritt med några mm. Hade ju M20-kudden där för att jag skulle slippa byta bromsservot men nu åker jag på den operationen ändå. Hämtar nog ett från en M5E34 imorrn. Har ett bromsservo från 318/318 E36 som skulle varit perfekt men det passade inte i hålen i torpeden tyvärr. Sen när jag fått till allt detta med motorns lutning och servo så ska jag ta tag i avgasdelen. Blir lite eget snickeri där med då det var väldigt trångt. Sen är det nästan dags för provstart. Bara nästan...

Kostnad för bygget hittils:
Motor: 2500:-
Växellåda: 1000:-
328-kardan: 1200:-
Generator: 800:-
Gamla motorn: -3000:-

Totalt: 2500:-
Lägg till kommentar ( 1737 visningar )   |  permalink   |  $star_image$star_image$star_image$star_image$star_image ( 3 / 2356 )

Motorn på plats 
Wednesday, 30 July, 2008, 05:52 - BMW M3-replika -89
Postad av Administratör
Motor och växellåda på plats.


Lägg till kommentar ( 1397 visningar )   |  permalink   |  $star_image$star_image$star_image$star_image$star_image ( 3.1 / 73 )


<<Första <Tillbaks | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | Nästa> Sista>>